Topbar logo

Vanliga frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna som vi på Motorkompaniet i Katrineholm kommer i kontakt med. Skulle inte svaret på din fråga finnas med så tveka inte att kontakta oss via telefon eller e-post. Du kan också ställa din fråga i formuläret nedan så besvarar vi den inom kort.

Vad skiljer en tjänstebil från en förmånsbil?

En tjänstebil får endast köras i tjänsten, du får alltså inte köra din tjänstebil privat. Tjänstebil kallas ibland firmabil eller servicebil och ska användas för att genomföra uppdrag i tjänsten.

Om din arbetsgivaren låter dig nyttja tjänstebilen för privat bruk så kallas det förmånsbil. Det räknas som en löneförmån som förmånsbeskattas.

Hur lång är nybilsgarantin?

Alla Kia-modeller levereras med en 7-åring nybilsgarantin. Garantin gäller 7 år eller 15 000 mil från första registreringsdatum. De första 3 åren har garantin obegränsad körsträcka.

Gäller den 7-åriga nybilsgarantin utanför Sverige?

Ja, den gäller i hela EU samt i Island, Liechtenstein, Norge samt Schweiz. Alla auktoriserade Kia-verkstäder kan ta hand om din bil under garantitiden.

Kan man förlänga garantin?

Nej det går inte.

Gäller nybilsgaranti för företagsbilar?

Ja. Garantin gäller för tjänstebilar, förmånsbilar samt bilar som nyttjas för privat bruk. För att garantin ska gälla måste all service utföras av en auktoriserad Kia-verkstad.

Finns det undantag i 7-års garantin?

Torkarblad, bromsskivor och andra delar som har en begränsad livslängd omfattas inte.
Batteriet har en garanti på 2 år och för bilens ljud -och underhållningssystemet gäller garantitid på 3 år. Lackgarantin gäller 5 år eller max 15 000 mil.

Vad är det för serviceintervall på min Kia?

Serviceintervallen skiljer sig åt mellan modellerna. Om du är osäker ska du kontakta oss på Motorkompaniet i Katrineholm så berättar vi vad som gäller just din bil.